ridning på randver

kom till agersta och blev lite förvånad när jag såg vem jag skulle rida. det avr inte gná eller naela. det var randver! jag har ju redan ridit honom 2 ggr den här terminen. men det gör inget, randver är mysig ändå :D

vi skulle träna trail. alltså vi skulle rida vid en massa konstiga saker och göra lite övningar. sånt är roligt :D
vi var bara 4 idag med. det är bra :D jag och sofia började ute på ovalen. allt gick jättebra och randver lyssnade på alla saker jag gjorde. ända tills vi kom fram till ett ställe där man skulle ta upp en flagga (ett inplatstat A4papper som satt på en lite plankbit) och sen skulle man rida med den och sätta ner den i en annan hink.

jag tog upp flaggan och då blev randver jätterädd för hur flaggan lät (måste jag tilllägga att randver inte är så gammal. tror att han är 5 år). så randver började skena iväg. (jag har skenat förut men det här var mkt snabbare än båda de andra gångerna.) jag tänkte tanken att jag skulle försöka slänga mig av för jag fick verkligen inte stopp på honom men jag kom på att jag säkert skulle göra mig rätt mkt illa om jag ramlade av i den farten. så jag satt kvar. kom på att jag skulle slänga från mig flaggan så jag slängde den så långt bort jag kunde. smart som jag var råkade jag slänga bort tyugeln också så jag satt där med bara en hand i tygeln efter det. försökte se till så att vi inte red in i några utav sakerna som stod där vi red och fick tillslut stopp på honom efter ett skenande varv. fast helt stopp blev det inte förrän jag kom fram till sofia (som snällt hade stannat där hon stod och vänt sin häst så att de skulle stå i vägen och stoppa när jag kom dit.

sen så behövde jag inte ta upp nån flagga igen utan jag fick bara se till att jag kunde få randver att stå stilla brevid en flagga. och det fick jag efter ett litet tag.

sen lite senare skulle jag och sofia trava eller tölta ett par varv. jag fick jättefin och lugn tölt men sofias häst drog väldigt mkt. de red om mig (jag red ju rätt långsamt) och då ville ju såklart randver tävla lite så han började galoppera. jag försökte hålla in honom så mkt som möjligt och det gick litegrann. fast lite svårt var det då sofias häst drog på mer och mer i varje kurva. sen helt plötsligt gled sofias sadel runt och hon gamlade av. tur att jag hade lyckats hålla in randver lite iaf så jag lyckades stanna honom precis framför sofia.

resten av lektionen gick jättebra för alla. fast jag märkte att iaf linnea var rädd för att göra den där saken med flaggorna så hon skulle bara ta upp flaggan och sätta tillbaka den dirtekt utan att rida med den. förlåt.  randver var jättebra på alla saker inne på själva ridbanan. han hade verkligen koll på sina hovar och vi var tydligen (enligt pappa) de ända som klarade av en smal gång med en massa 90% svängar utan att nudda bommarna. att rida med en jacka mellan stolpar var inte heller läskigt. det var tydligen bara flaggan som han inte gillade.

mot slutet av lektionen fick alla galoppera en och en ute på ovalen i båda varven. då gick det jättebra och randver har verkligen världens mysigaste galopp.
sen skrittade vi av hästarna och vi avslutade lektionen med att prata om vad vi skulle göra de 3 gångerna som är kvar. haha alla hade olika åsikter men jag tror att vi kom fram till några saker iaf :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0