Du delar, Jag väljer

Kommer ni ihåg när man var liten och skulle dela på något? Då sa man alltid "Du delar, jag väljer" och den som valde var alltid tvungen att ta den största biten.

Man skulle alltid ta den största biten även fast man egentligen inte alls var speciellt sugen på det man delade på. När man var den som fick välja kunde man ju inte ta den minsta biten, det var fel.

Det här kör jag och min storebror fortfarande med. En delar och den andra väljer, eller det har mer blivit en vana att han delar och jag väljer (blir alltid jämnast bitar då eftersom han alltid vill ha så stor bit som möjligt).
Efter jag valt kommer jag alltid på mig själv med att sitta och äta på den största biten även fast jag egentligen inte ville ha den där saken från början.

Lite konstigt det där egentligen.
Varför tar man alltid största biten när man väljer först?



Undantag: Om man är många som knappt känner varandra som ska dela på t.ex. några kakor så tar man aldrig den största kakan om man väljer först

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tar ALLTID den största kakan/bullen/biten/whatever, oavsett var jag är. Förutsatt att det är gott såklart.

2009-12-07 @ 10:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0