Ovanlig skoldag

Idag skulle vi på en föreläsning och lyssna på en gubbe som är jude och bodde i Polen under andra världskriget. Det började 9.10 men man skulle se till att vara där innan så man fick bra platser.

Sov en kvart längre och fixade mig lite långsammare än vanligt. Smsade folk och frågade när dom skulle dit. Bestämmde att jag skulle gå med Josefin, Andrea och Ellan och att vi skulle vara hos Ellan halv nio.
Jag hann se lite på vakna med the voice innan jag stack iväg. Det har jag aldrig hunnit med innan.
Sen gick jag till Ellan och på vägen dit träffade jag Andrea och Josefin. Vi var bland de första som kom till församlingsgården och vi satte oss på andra raden.

9.10 började Mietek berätta sitt livs historia.
Fyfan va hemsk och mycket han har gått igenom. Och helt sjukt att han fortfarande lever.
Han hade bl.a : suttit i 9 olika koncentrationsläger, rymt från en gaskammare, fått hur mkt stryk som helst, sett många hemska saker, förlorat hela sin familj, överlevt flera livshotande sjukdommar, vägde 24 kg som 17 åring o.s.v.
Han grät flera ggr samtidigt som han berättade och jag som i stort sett aldrig gråter bland folk började halvgråta flera ggr.
Mieteks berättelse var hemsk!

Han pratade i lite över 2 timmar och sen var det lunch. Vi gick först och lämnade saker i skåpet och sen när jag kom till matan var det världens längsta kö. Inte konstigt eftrsom alla nior skulle äta samtidigt plus alla sjuor och åttor som åt den tiden i vanliga fall. Vi hittade ändå ett ledigt bord direkt!

Sen efter lunchen var alla nior indelade i 2 grupper och så skulle vi lyssna på Mietek igen och då fick vi även fråga saker. Fast han började med att berätta några skämt för att han ville få oss att skratta. Han ville se osss vara glada.
Efter 45 min var det slut och jag skrev på att jag ville köpa hans bok.

Då var klockan 13 och vi skulle ha svenska och sen engelska men vi fick vänta ett tag för alla lärare skulle visst samlas i personalrummet. Sen när Mari Anne kom så berättade hon vad de hade pratat om och då var det att det var så mkt bråk och misshandle och sånt på skolan. Och sen så ska det tydligen smugglas och säljas mkt sprit och cigaretter också. Det är sjuorna och åttorna som håller på och visst, man har ju märkt att det är lite bråk (fast det är mest att vi får höra av lärarna att det har varit misshandel och sånt) men inget annat. Alltså vart är världen påväg? Såhär var det aldrig för ett och två år sen. Sen så när Mari Anne stod och pratade och klagade på det var det folk som började säga emot. Sjukt!
Sen så var vi för trötta och ingen orkade ha lektion så vi fick sluta.

Kommentarer
Postat av: emms

Vi fick också lyssna på nåt sånt när jag gick i nian. Jag tror inte det var samma person, men han hade ju varit med om ungefär samma saker. Helt sjukt var det iallafall! Vi hade inte riktigt fått veta vad det var vi skulle lyssna på innan vi kom dit, så alla bah "men ååååh, föreläsning i 3 timmar? Kan dom inte bara döda oss istället?" men sedan när det väl började satt till och med några killar i min klass och grät, så sjukt hemskt var det och så bra var han på att berätta... Jag fattar bara inte att man verkligen kan vara med om sånna saker :/

2009-03-06 @ 10:21:13
URL: http://elefanterihagnestahill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0