Beroende

En sak jag verkligen inte gillar är när man blir beroende av något.
En person som är beroende tappar kontrollen och blir styrd av det den är beroende av. En person som är beroende av något inser det ofta inte själv. I alla fall inte i början. En person som är beroende förnekar det ofta, vill inte inse det själv. En person som är beroende kan vara svår att få kontakt med.

Det jag inte gillar är att se en person vara så styrd av något. Särskillt inte om det är något som är skadligt för kroppen. Ett långvarigt beroende kan sätta spår som aldrig försvinner.

Om du som läser detta är beroende av något, försök sluta. Både för din egen skulle och dina vänners skull. Det är inte kul att se en vän försvinna in i ett beroende.

Om du är beroende av något skadligt t.ex. alkohol, nikotin eller knark sluta med det genast. Och nej, du är inte beroende av alokohol om du dricker varje helg men om du dricker i stort sett varje dag eller varje gång du är ledsen/deprimerad då är du antingen beroende eller håller på att utvecka ett beroende.

Sen kan man såklart vara beroende utav mindre farliga saker med. Jag har själv varit beroende bl.a. av sms. Sådana beroenden är inte farliga men kan vara störande både för en själv och andra. En paus kan då vara bra ibland, i vintras när jag smsade som mest fick jag helt plötsligt smsförbud i en och en halv vecka. Efter det har jag inte smsat lika mycket. En paus från ett beroende är bra för det är oftast inte förrän då man inser att man är beroende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0